Chcąc zaangażować jak największą grupę uczniów do poznawania przyrody, która nas otacza postanowiłam stworzyć program, który angażując emocjonalnie obserwatorów pozwoli skutecznie przestrzegać, a tym samym zapamiętać to, co fascynuje turystów przybywających licznie do Barlinka, a także całego województwa zachodniopomorskiego. Na jego terenie znajduje się 7 parków krajobrazowych, 2 parki narodowe, 81 rezerwatów, 20 obszarów chronionego krajobrazu, 16 zespołów przyrodniczo krajobrazowych – dane te zostały przedstawione w siedzibie Towarzystwa Miłośników Barlinka przez wojewódzkiego konserwatora zabytków przyrody, który podkreślił rolę ścieżek edukacyjnych, dających możliwość wnikliwego poznania wybranego obszaru działalności. Mam nadzieję, że opracowany program, zgodny z rozporządzeniem MENiS z dnia 26.02.2002r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dotyczący ścieżki Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie, pozwoli poznać najbliższe środowisko, co stanie się instrumentem dalszej aktywności uczniów. Program zintegrowany jest z treściami programu nauczania przyrody : DKW- 4014-165/99
Cele:
1.Poznanie bogactwa krajobrazowo – turystycznego najbliższego środowiska i regionu. 2.Rozwijanie zainteresowań dotyczących walorów przyrodniczych Barlinka i okolic. 3.Umiejętność ukazania rejonów i miejsc atrakcyjnych turystycznie. 4.Nawiązanie współpracy z osobami i instytucjami działającymi na rzecz ochrony przyrody (nadleśnictwo, koło wędkarskie, koło łowieckie, wydział ochrony środowiska). 5.Ukazywanie korzystnych i niekorzystnych zmian , jakie zachodzą w najbliższym otoczeniu (okolicy) na skutek ingerencji ludzi. 6.Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce. 6.Kształtowanie postaw aktywnych wyrażających się pozytywnymi działaniami wobec środowiska. 7.Rozwijanie poczucia tożsamości regionalnej.
Treści:
1.Położenie miasta na tle województwa i kraju 2.Formy ochrony przyrody. 3.Krajobraz polodowcowy. 4.Rodzaje gleb i typy lasów. 5.Rzeki i jeziora naszego terenu. 6.Pojezierze Myśliborskie. 7. Życie w jeziorze Barlineckim. 8.Mchy i porosty. 9.Charakterystyka miejscowości wartych zwiedzania.
Metody:
1.Wycieczki 2.Praca z mapą 3.Zbieranie danych i opracowywanie 4.Dyskusje 5.Wywiady 6.Ankiety 7.Wystawy 8.Albumy 9.Inscenizacje
Założone osiągnięcia uczniów
1.Uczeń potrafi scharakteryzować położenie i zróżnicowanie środowiskowe regionu 2.Zdobędzie wiedzę i niezbędne materiały do folderu reklamującego przyrodę regionu. 3.Opanuje wiedzę pozwalającą zaprojektować trasę wycieczki „Szlakiem zapomnianych miejsc” 4.Umiejętnie prowadzi obserwację i wyciąga wnioski. 5.Zna miejsca objęte ochroną. 6.Potrafi opowiedzieć kilka legend związanych z atrakcyjnymi turystycznie miejscami Barlinka i okolic 7.Rozumie wartość jaką stanowi przyroda naszego regionu.
Ewaluacja:
Prowadzona jest na bieżąco, a ponadto na początku i na końcu roku szkolnego, poprzez wypełnianie anonimowej ankiety dotyczącej wizji pracy dziecka w ramach zajęć z zakresu modułu przyrodniczego edukacji regionalnej. Po każdym roku realizacji uczniowie wypełniają ankiety z konkretnymi pytaniami dotyczącymi obszarów zdobytej wiedzy. Wyniki tejże ankiety nie są podawane do wiadomości uczniów- służą jedynie do ewaluacji programu. Bieżące formy ewaluacji to: albumy, wystawy ,mini- przewodniki najciekawszych miejsc. Bardzo cenną formą ewaluacji pracy uczniów jak i nauczyciela będzie konkurs o randze gminnej jak i powiatowej. Głównym celem ewaluacji jest inspirowanie wszystkich uczniów- do działań na rzecz poznania i zapamiętania tego, co jest najciekawsze w przyrodzie naszego miasta i okolic.
Opracowała: mgr Małgorzata Kozar
Poniżej zamieszczam plan ścieżki realizowanej w klasie szóstej, a opracowanej do modułu przyrodniczego programu edukacji regionalnej.
Plan ścieżki regionalnej – moduł przyrodniczy klasa 6
WRZESIEŃ:
1. Pomagamy rodzimej przyrodzie – sprzątanie terenu wokół jeziora. 2. Położenie miasta na tle województwa i kraju. 3. Co Tobie i Twojej rodzinie najbardziej podoba się w naszym mieście.
PAŹDZIERNIK:
1. Parki narodowe w naszym województwie. 2. Zajęcia w Drawieńskim Parku Narodowym. 3. Charakterystyka BGPK- spotkanie z pracownikiem parku. 4. Leśnictwo Dankowo jako przykład możliwości wykorzystania lasów na naszym terenie do celów dydaktycznych.
LISTOPAD:
1. Poznajemy Szlak Dębów – rajd pieszy. 2. Jakie ślady pozostawił lodowiec na terenie miasta i gminy Barlinek. 3. Wycieczka terenowa - skutki działalności lodowca.
GRUDZIEŃ:
1. Gleby na terenie gminy. 2. W jaki sposób człowiek oddziałuje na las najbliższej okolicy. 3. Przygotowanie kiermaszu Bożonarodzoniowego.
STYCZEŃ:
1. Pomorze Zachodnie – położenie i krainy geograficzne. 2. Osobliwości świata roślin. 3. Świat zwierząt Pomorza Zachodniego. 4. Projekt pracy na gminny konkurs „Z przyrodą i literaturą na Ty”
LUTY:
1. Ochrona gatunkowa roślin grzybów i porostów. 2. Parki i rezerwaty przyrody , użytki ekologiczne na Pomorzu Zachodnim.
MARZEC:
1. Ochrona gatunkowa zwierząt. 2. Czerwona księga. 3. Pomniki przyrody. 4. Podsumowanie konkursu gminnego „ Z przyrodą i literaturą na ty”
KWIECIEŃ:
1.Ochrona powierzchniowa przyrody ogólna charakterystyka. 2.Warunki życia i znaczenie aeratora dla jeziora Barlineckiego. 3.Zajęcia w kole wędkarskim nr1- ochrona gatunkowa ryb.
MAJ:
1. Gatunki mchów i paproci na terenie nadleśnictwa i ich charakterystyka. 2. Skala porostowa . 3. Jakie porosty występują w Barlinku. 4. Spotkanie z przedstawicielem Barlineckiego Centrum Turystycznego.
CZERWIEC:
1. Miejscowości warte zwiedzania - charakterystyka. 2. Równo ( rezerwat przyrody Skalisty Jar Liberta). 3. Niepołcko ( pomniki przyrody ożywionej-platany klonolistny 4. Żydowo (pomnikowe dwa dęby szypułkowe o obwodach 416 cm ,464cm )
Opracowała mgr Małgorzata Kozar |